Greppa för rådgivare logotyp, länk till startsidan.
Greppa för rådgivare logotyp, länk till startsidan.

Ny version av Vera, 2.0.1.0

Den nya versionen av Vera innehåller felrättningar framför allt i Gödslingsplan och utlakning men även i övriga beräkningsdelar.

Nu kan du hämta stöddata även för 2024

Efter att du har skickat in din ansökan i SAM-internet kan det ta en liten stund (kanske upp till 30 minuter) innan du kan hämta stöddatan i Vera. Det beror på hur många som skickar in ansökningar till SAM-internet just då.

Spara när du byter flik eller beräkningsdel

Spara ofta i Vera, särskilt när du byter flik eller beräkningsdel! Det kan ibland lösa vissa problem.

Rättningar i den nya versionen av Vera

Gödslingsplan och utlakning

Nu följer förfrukt med vid flyttning till Skiften, förfrukt visas rätt om du använder växtföljdsfunktion och baljväxthalten visas rätt. Nu uppdateras Tillförd mängd näring i flik Gödslingsplan som den ska.

Det är flera justeringar i utseendet.

Stallgödselberäkningar

I rådgivningsrapporten har vi rättat hur inköpt organisk gödsel visas och utseendet i rapporten.

Klimatkollen

Nu visas defaultvärden för drivmedel, liggtid och baljväxthalt i fliken Odling för skiften/grödor som är hämtade från Gödslingsplanen.

Energikollen

Antal decimaler är justerade för producerad mängd mjölk i rapporten.

Kända fel

Rådgivningsrapport – ts-halten blir fel om man köper in två organiska gödselslag av samma sort, till exempel Biogödsel fast och Avloppsslam rötat.

I Klimatkollen och Energikartläggning kan du skapa ett rådgivningsbrev från en mall. Det förekommer att diagram inte importeras rätt utan de blir felaktigt beskurna. I Vera under Resultat blir diagrammen korrekta. Om du råkar ut för ett felaktigt diagram i brevet byter du ut det mot det du kan spara ner i Vera på samma sätt som när du lägger till relevanta diagram som inte finns med i brevmallen.

Får du ingen fråga om du vill installera en ny version när du öppnar Vera?

Då behöver du installera om Vera. Det gör du genom att klicka på Ladda ned Vera. Innan du gör det, spara ned din databas enligt instruktionerna om säkerhetskopiera databas. Före uppdatering till en ny version skapas en backup som sparas där Verafilerna finns.

Kontakta Verasupporten om du har problem

Om du har problem i Vera behöver du kontakta Verasupporten. Nu kan du göra det via ett kontakformulär direkt från Vera. I Vera kan du också bifoga din databasfil och logfil så att vi kan felsöka. Berätta i vilken beräkningsdel problemet uppstår, i vilken kund och vilket alternativ. Du kan också kontakta oss som tidigare via via e-post eller telefon.

Kontaktuppgifter till Verasupporten

Telefon: 036-15 64 80, öppet vardagar mellan kl. 9-11

Senast uppdaterad: 04 mars 2024