I den nya versionen är faktorn för metanemissioner från flytgödsel sänkt till 3,5% i lager i Klimatkollen. Tidigare var den 10 till 17%.
I Klimatkollen är faktorn för metanemissioner från flytgödsel sänkt till 3,5% i lager. Tidigare var den 17% om det saknades täckning och 10% med täckning. Uppdateringen är gjord utifrån NIR 2023 och Berglund (2017).
I rådgivningsrapporten visas nu värdet för spridningsareal varav på åkermark även för djur som inte betar. Ammoniakförluster i lager för fjäderfä visas nu på rätt rad som är på raden för Övriga.
I Energikartläggning kan du skapa ett rådgivningsbrev från en mall. Det förekommer att diagram inte importeras rätt utan de blir felaktigt beskurna. Under Resultat i Vera blir diagrammen korrekta. Om du råkar ut för ett felaktigt diagram i brevet byter du ut det mot det du kan spara ner i Vera på samma sätt som när du lägger till relevanta diagram som inte finns med i brevmallen.
För att Vera ska fungera behöver du ha minst Windows 10 som operativsystem. Se till att uppdatera till ett nyare operativsystem om det är äldre än så. Spara undan din databas med kunder INNAN du uppdaterar.
Läs mer om Krav på din dator under Installation och säkerhetskopiering
Spara ofta i Vera, särskilt när du byter flik eller beräkningsdel! Det kan ibland lösa vissa problem.
Ganska ofta får supporten in ärenden som beror på att användaren inte har fyllt i allt som måste fyllas i. Kolla därför upp om du har missat något innan du kontaktar supporten. Det är inte på alla ställen du får upp en varning om att något saknas. Tomma rader ställer ofta till det så ta antingen bort den eller fyll i data.
Om du ska hämta information från en eller flera inskickade SAM-ansökningar åt någon annan behöver du få en fullmakt. Fullmakter delas ut på Mina sidor och kan även sökas på blanketten. Det behövs en särskild fullmakt som heter ”Hämta data om jordbrukarstöd till Vera”.
Läs mer om och dela ut fullmakt på jordbruksverket.se.
Då behöver du installera om Vera. Spara först ned din databas enligt instruktionerna om säkerhetskopiera databas. Avinstallera sedan Vera via Kontrollpanelen (högerklicka på ikonen för Vera i Kontrollpanelen och tryck på avinstallera). Ladda sedan ned Vera igen.
Om du har problem i Vera behöver du kontakta Verasupporten. Nu kan du göra det via ett kontakformulär direkt från Vera. I Vera kan du också bifoga din databasfil och logfil så att vi kan felsöka. Berätta i vilken beräkningsdel problemet uppstår, i vilken kund och vilket alternativ. Du kan också kontakta oss som tidigare via via e-post eller telefon.
Kontaktuppgifter till Verasupporten
Telefon: 036-15 64 80, öppet vardagar mellan kl. 9-11
Senast uppdaterad: 18 september 2024