Vårt varumärke

Det är vi tillsammans som bygger Greppa Näringens varumärke. Därför är det viktigt att vi delar samma bild av vilket varumärke det är vi vill bygga, det vill säga vilket Greppa Näringen som vi vill sträva efter att vara.

illustration av lantbrukare och rådgivare i ett fält

För att tydliggöra vad Greppa Näringen innebär och för att säkerställa att alla som representerar Greppa Näringen talar samma språk har vi arbetat fram en varumärkesplattform. Den kan du använda som en kompass och inspiration i ditt arbete – både när du kommunicerar muntligt och skriftligt.

Inledning

Alla varumärken är upplevelser – de upplevs i människors sinnen. Ett varumärke är också en garant, ett löfte till alla målgrupper. Att leva upp till ett löfte handlar inte bara om att vara en attraktiv produkt, erbjudande eller plats. Det handlar även om att tillgodose målgruppens behov i form av olika upplevelser. Ett varumärke behöver vårdas och utvecklas och tar tid att bygga upp, men går snabbt att rasera. Varumärkets uppgift är att vara särskiljande gentemot andra konkurrerande varumärken.

Syfte

Varumärkesplattformen för Greppa Näringen har som syfte att tydliggöra de värderingar, attityder och känslomässiga uppfattningar som verksamheten ska stå för i människors medvetande. Plattformens funktion är att vara ett strategiskt styrmedel under hela projektets gång och ligga till grund för all kommunikation.

Pyramid med Greppa Näringens värdeord

Basförutsättningar

För att upplevas som en trovärdig aktör bygger Greppa Näringen på:

  • Vetenskapligt underbyggd kunskap
  • Effektiva verktyg och lättillgänglig information
  • Kompetenta och engagerade rådgivare
  • Långsiktig och bred satsning

Greppa Näringen är ett informations- och rådgivningsprojekt som erbjuder lantbrukare kunskap och verktyg för att kunna genomföra kostnadseffektiva miljö- och klimatåtgärder. En systematisk och fortlöpande analys av relevant forskning ligger till grund för utvecklingen av verktyg och information. Kunskapen förs vidare genom rådgivare i ständig dialog med lantbrukarna.

Rationell nytta

Greppa Näringen erbjuder:

  • Miljönytta och lönsamhet
  • Konkreta råd och tillförlitliga beslutsunderlag
  • Stöd att uppfylla samhällets och konsumenternas krav och förväntningar

Genom rådgivning får lantbrukarna individuell och verksamhetsanpassad information. Greppa Näringen inspirerar till förändringar utöver lagkrav för att svenskt lantbruk ska bli mer resurseffektivt, miljövänligt, attraktivt och lönsamt.

Emotionell nytta

Greppa Näringen ger:

  • Stolthet över att aktivt minska miljöpåverkan
  • Känslan av att vara en stolt och kunnig föregångare med gott miljösamvete
  • Arbetsglädje, välbefinnande och delaktighet i en positiv process

Ambitionen är att ligga i frontlinjen som en aktiv föregångare och miljöhjälte – en som med gott samvete värnar om världen, företagen och framtida generationer.

Personlighet

Greppa Näringen ska upplevas som:

  • Kunnig – trovärdig och professionell, alltid uppdaterad
  • Ansvarsfull – varm, omtänksam och långsiktig
  • Engagerande – lyssnande, inspirerande och involverande
  • Framåt – företagsam, aktiv och innovativ

Löfte

Greppa Näringen – Lantbrukets verktyg för effektivare miljönytta

Löftet sammanfattar:

  • Roll: Lantbrukets verktyg
  • Behov: Miljönytta
  • Hur: Effektivare

Greppa Näringen vill vara ett kunskaps- och rådgivningsverktyg som visar vägen och bidrar till effektivare miljönytta – både genom minskad miljö- och klimatpåverkan och ökad konkurrenskraft.

Senast uppdaterad: 03 november 2025