Efter besöket, 30A
Greppa Näringens rådgivning finansieras med medel beslutade i Sveriges strategiska plan för EU:s gemensamma jordbrukspolitik. All rådgivning vi utför i Greppa Näringen kräver därför noggrann dokumentation. Som rådgivare beskriver du tydligt vilka insatser du har utfört hos lantbrukaren och vilka resultat de förväntas ge.
Rådgivningsdokument
För att lantbrukaren lättare ska komma ihåg din rådgivning och förslagen på åtgärder, men också för att underlätta administrering och uppföljning av din rådgivning, ska du skriva ett rådgivningsbrev. Använd den mallen som finns framtagen och som ligger på sidan Mallar. Rådgivningsbrevet ska du skicka till lantbrukaren och till din länsstyrelse och det ska innehålla:
- kort beskrivning av bakgrunden med uppgifter om djurhållningens omfattning, stallsystem och gödselhanteringssystem
- kort beskrivning av de problem eller störningar i stallmiljön du har identifierat och en beskrivande sammanställning av mätningar du har genomfört på gården
- föreslå åtgärder på gården utifrån mätningarna och gårdens förutsättningar, kommentarer om ammoniakavgång, djurhälsa, foderutnyttjande, växthusgasförluster (metan och lustgas) och din översiktliga kommentar om energianvändningen på gården
- uppdaterad rådgivningsplan
- registrering av rådgivningstillfället
Skriva bra rådgivningsbrev
På sidan Skriva bra rådgivningsbrev har du vägledning i hur du skriver ditt rådgivningsbrev.
Skrivråd Greppa Näringen
Ta hjälp av
Om du är osäker på hur du ska formulera dig kan du ladda ner och titta ett exempelbrev.
Rapportera i Greppa admin
I Greppa Näringen är det krav på att vi registrerar alla rådgivningar vi genomför i projektet. Vid rapporteringen tar du upp:
- och registrerar rådgivningsplanen och/eller bakgrundsbeskrivningen – om dessa är förändrade och uppdaterade
- datum för uppföljningskontakt
- de tre viktigaste rekommenderade åtgärderna
Du rapporterar in din rådgivning i vårt administrativa system, Greppa admin.
Följ upp
Om det är aktuellt med vidare rådgivning inom andra moduler kontaktar du nästa rådgivare. Du följer upp ditt rådgivningsbesök hos lantbrukaren med telefonkontakt eller ännu ett besök.
Vid uppföljningssamtalet stämmer du av med lantbrukaren att ditt besök och ditt rådgivningsbrev varit tydligt och lätt att förstå.
Senast uppdaterad: 11 mars 2025