I denna akuta rättning sparas avvanda smågrisar som de ska och felet som gjorde att några användare inte kunde öppna Vera är rättat.
Nu sparas avvanda smågrisar om du har lagt in suggor i traditionell produktion eller suggor i satellit som de ska. Vi hade ett fel som ledde till att avvanda smågrisar inte alltid sparades som de skulle plus att du då inte kunde exportera kund.
Ta bort de inlagda suggorna i traditionell produktion eller suggor i satellit om du har tappat de avvanda smågrisarna. Lägg in suggorna på nytt för att få tillbaka de avvanda smågrisarna.
Detta fel har funnits i version 2.0.8.0 och 2.0.9.0 vilket innebär från 2024-10-09 till 2024-11-11.
Vi har också rättat ett fel som gjorde att några användare inte kunde starta Vera eftersom databasen blev korrupt.
Nu kan du bara kontakta Verasupporten via mejl för telefonnumret är stängt. Supporten är som tidigare öppen vardagar under kontorstid och du kan alltid skriva att du vill bli uppringd så ringer vi tillbaka.
I Energikartläggning kan du skapa ett rådgivningsbrev från en mall. Det förekommer att diagram inte importeras rätt utan de blir felaktigt beskurna. Under Resultat i Vera blir diagrammen korrekta. Om du råkar ut för ett felaktigt diagram i brevet byter du ut det mot det du kan spara ner i Vera på samma sätt som när du lägger till relevanta diagram som inte finns med i brevmallen. I brevet finns fortfarande den ursprungliga versionen av kartläggningstabellerna med. De kan du byta ut mot de nya tabellerna.
Om du har någon fråga eller fundering, titta gärna om det finns information i någon av de två manualerna till Vera. Den ena är uppdaterad med det nya utseendet för stallgödselberäkningarna.
För att Vera ska fungera behöver du ha minst Windows 10 som operativsystem. Se till att uppdatera till ett nyare operativsystem om det är äldre än så. Spara undan din databas med kunder INNAN du uppdaterar.
Läs mer om Krav på din dator under Installation och säkerhetskopiering
Spara ofta i Vera, särskilt när du byter flik eller beräkningsdel! Det kan ibland lösa vissa problem.
Ganska ofta får supporten in ärenden som beror på att användaren inte har fyllt i allt som måste fyllas i. Kolla därför upp om du har missat något innan du kontaktar supporten. Det är inte på alla ställen du får upp en varning om att något saknas. Tomma rader ställer ofta till det så ta antingen bort den eller fyll i data.
Om du ska hämta information från en eller flera inskickade SAM-ansökningar åt någon annan behöver du få en fullmakt. Fullmakter delas ut på Mina sidor och kan även sökas på blanketten. Det behövs en särskild fullmakt som heter ”Hämta data om jordbrukarstöd till Vera”.
Läs mer om och dela ut fullmakt på jordbruksverket.se.
Då behöver du installera om Vera. Spara först ned din databas enligt instruktionerna om säkerhetskopiera databas. Avinstallera sedan Vera via Kontrollpanelen (högerklicka på ikonen för Vera i Kontrollpanelen och tryck på avinstallera). Ladda sedan ned Vera igen.
Om du har problem i Vera behöver du kontakta Verasupporten. Nu kan du göra det via ett kontakformulär direkt från Vera. I Vera kan du också bifoga din databasfil och logfil så att vi kan felsöka. Berätta i vilken beräkningsdel problemet uppstår, i vilken kund och vilket alternativ. Du kan också kontakta oss som tidigare via via e-post eller telefon.
Kontaktuppgifter till Verasupporten
Bemannad vardagar under kontorstid
Senast uppdaterad: 11 november 2024