Vi har rättat ett fel som gjorde att vissa användare inte kunde arbeta i Vera. Om du ändå inte kan öppna Vera behöver du skicka in din databas till supporten för att få den rättad. Och om Greppa admin inte tar emot jsonfilen behöver du göra vissa förändringar.
Under vecka 52 2024 och vecka 1 2025 har Vera-supporten begränsade öppettider. Vi kontrollerar e-postlådan dagligen och återkommer så snart vi kan, men räkna med längre svarstid. Du når supporten via e-post.
Felet som gjorde att några användare inte kunde öppna Vera ska nu vara rättat. Om du ändå inte kan öppna Vera behöver du skicka din databas och logfil direkt till supporten.
Kvarvarande fel: Om gödselkalkylen inte uppdaterar sig som den ska, spara, byt kund, gå tillbaka och fortsätt jobba.
I vissa fall går det inte att importera jsonfil i Greppa admin. Det beror på flera saker. Det kommer rättas men först vecka 5.
Så länge kan du ta dig runt problemen genom att göra några saker i Vera:
I Energikartläggning kan du skapa ett rådgivningsbrev från en mall. Det förekommer att diagram inte importeras rätt utan de blir felaktigt beskurna. Under Resultat i Vera blir diagrammen korrekta. Om du råkar ut för ett felaktigt diagram i brevet byter du ut det mot det du kan spara ner i Vera på samma sätt som när du lägger till relevanta diagram som inte finns med i brevmallen. I brevet finns fortfarande den ursprungliga versionen av kartläggningstabellerna med. De kan du byta ut mot de nya tabellerna.
Om du har någon fråga eller fundering, titta gärna om det finns information i någon av de två manualerna till Vera. Den ena är uppdaterad med det nya utseendet för stallgödselberäkningarna.
För att Vera ska fungera behöver du ha minst Windows 10 som operativsystem. Se till att uppdatera till ett nyare operativsystem om det är äldre än så. Spara undan din databas med kunder INNAN du uppdaterar.
Läs mer om Krav på din dator under Installation och säkerhetskopiering
Ganska ofta får supporten in ärenden som beror på att användaren inte har fyllt i allt som måste fyllas i. Kolla därför upp om du har missat något innan du kontaktar supporten. Det är inte på alla ställen du får upp en varning om att något saknas. Tomma rader ställer ofta till det så ta antingen bort dem eller fyll i data.
Om du ska hämta information från en eller flera inskickade SAM-ansökningar åt någon annan behöver du få en fullmakt. Fullmakter delas ut på Mina sidor och kan även sökas på blanketten. Det behövs en särskild fullmakt som heter ”Hämta data om jordbrukarstöd till Vera”.
Läs mer om och dela ut fullmakt på jordbruksverket.se.
Då behöver du installera om Vera. Spara först ned din databas enligt instruktionerna om säkerhetskopiera databas. Avinstallera sedan Vera via Kontrollpanelen (högerklicka på ikonen för Vera i Kontrollpanelen och tryck på avinstallera). Ladda sedan ned Vera igen.
Om du har problem i Vera behöver du kontakta Verasupporten. Nu kan du göra det via ett kontakformulär direkt från Vera. Där kan du bifoga din databasfil och logfil direkt så att vi kan felsöka. Berätta i vilken beräkningsdel problemet uppstår, i vilken kund och vilket alternativ. Byt frånadress i meddelandet som skapas. Du kan också kontakta oss via via e-post.
Kontaktuppgifter till Verasupporten
Bemannad vardagar under kontorstid
Senast uppdaterad: 16 december 2024