Greppa för rådgivare logotyp, länk till startsidan.
Greppa för rådgivare logotyp, länk till startsidan.

Ny version av Vera släppt med nummer 2.1.6.0

Nu kan du få med alla skiften när du hämtar stöddata även om du har ändrat ett skiftes ID-nummer. Du kan skriva ut rapport för klimatavtryck per kg produkt och lejt arbete visas tydligare i energikollen.

Hämta stöddata och ändrat skiftets ID-nummer

Nu ska det gå att få med alla skiften om man hämtar stöddata även om man har ändrat ett skiftes ID-nummer. Det fungerar inte att hämta stöddata 2025-06-11 kl.17.00 till 2025-06-12 kl.12.00.

Klimatkollen rapport

Vi har åtgärdat så att det går att skriva ut rapport för klimatavtryck per kg produkt oavsett val av gröda och om den skördas eller inte.

Energikollen och lejt arbete

Nu visas drivmedel från lejt arbete i diagrammen tydligt separerat från annat drivmedel.

Fler tips

Hämta stöddata till Vera

Hämta stöddata från en inskickad SAM-ansökan till Vera ska fungera med upp till ca 15 minuters fördröjning.

Mata in djurets åldrar i hela månader på djurkorten

På djurkorten ska du bara mata in djurets åldrar i hela månader.

Spara ofta

Spara ofta för att få med dig de ändringar du har gjort. Spara innan du byter flik inom en beräkningsdel.

Rensa egna produkter

Du behöver rensa listan med egna produkter emellanåt, särskilt om du ofta importerar kunder från någon annan. När du rensar egna produkter försvinner enbart de produkter som det inte finns någon koppling till i din databas. Det betyder att de egna produkter som är använda i någon av dina kunder är kvar medan alla andra rensas bort. Om du har många egna produkter har vi märkt att Vera kan bli långsamt att arbeta i.

Fyll i allt som måste fyllas i

Ganska ofta får supporten in ärenden som beror på att användaren inte har fyllt i allt som måste fyllas i. Kolla därför upp om du har missat något innan du kontaktar supporten. Det är inte på alla ställen du får upp en varning om att något saknas. Tomma rader eller kort skapar ofta problem så ta antingen bort eller fyll i dem.

För att du ska kunna se hämtad stöddata behöver kundnumret vara skrivet i en följd, utan mellanslag mellan bokstäver och siffror.

Kvarvarande fel som ska rättas

Växtnäringsbalans, kvävefixering

Det går inte att mata in areal med decimaler under kvävefixering i växtnäringsbalansen. Du får ange arealen i heltal så länge. Detta ska rättas i slutet av augusti.

Energikartläggning rådgivningsbrev

I Energikartläggning kan du skapa ett rådgivningsbrev från en mall. Det förekommer att diagram inte importeras rätt utan de blir felaktigt beskurna. Under Resultat i Vera blir diagrammen korrekta. Om du råkar ut för ett felaktigt diagram i brevet byter du ut det mot det du kan spara ner i Vera på samma sätt som när du lägger till relevanta diagram som inte finns med i brevmallen. I brevet finns fortfarande den ursprungliga versionen av kartläggningstabellerna med. De kan du byta ut mot de nya tabellerna.

Läs mer i manualerna

Om du har någon fråga eller fundering, titta gärna om det finns information i någon av de två manualerna till Vera.

Länk till Manualer

Var uppmärksam på vilka krav Vera ställer på din dator

För att Vera ska fungera behöver du ha minst Windows 10 som operativsystem. Se till att uppdatera till ett nyare operativsystem om det är äldre än så. Spara undan din databas med kunder INNAN du uppdaterar. Än så länge kan du inte köra Vera på en dator med ARM-processor.

Läs mer om Krav på din dator under Installation och säkerhetskopiering

Du behöver en särskild fullmakt om du ska hämta data åt någon annan

Om du ska hämta information från en eller flera inskickade SAM-ansökningar åt någon annan behöver du få en fullmakt. Fullmakter delas ut på Mina sidor för enskilda firmor och på papper på Blankett Fullmakt för e-tjänster om det gäller bolag. Det behövs en särskild fullmakt som heter ”Hämta data om jordbrukarstöd till Vera”.

Läs mer om och dela ut fullmakt på jordbruksverket.se.

Får du ingen fråga om du vill installera en ny version när du öppnar Vera?

Då behöver du installera om Vera. Spara först ned din databas enligt instruktionerna om säkerhetskopiera databas. Avinstallera sedan Vera via Kontrollpanelen (högerklicka på ikonen för Vera i Kontrollpanelen och tryck på avinstallera). Ladda sedan ned Vera igen.

Kontakta Verasupporten om du har problem

Om du har problem i Vera behöver du kontakta Verasupporten. Nu kan du göra det via ett kontakformulär direkt från Vera. Där kan du bifoga din databasfil och logfil direkt så att vi kan felsöka. Berätta i vilken beräkningsdel problemet uppstår, i vilken kund och vilket alternativ. Byt frånadress i meddelandet som skapas. Du kan också kontakta oss via via e-post.

Kontaktuppgifter till Verasupporten

Bemannad vardagar under kontorstid

Senast uppdaterad: 11 juni 2025