Ny version av Vera släppt med nummer 2.2.2.0
Nu är produktlistan med alla produkter uppdaterad med näringsinnehåll, klimatavtryck, energivärde och kostnader i de fall det finns. Spridare är uppdaterade i Gödselkalkylen och rådgivningsbrevet i Klimatkollen får nu rätt logotyper.
Produktlistan är uppdaterad
Produktlistan med alla produkter i Vera är uppdaterad med näringsinnehåll, klimatavtryck, energivärde och kostnader i de fall det finns. Vi har också lagt till 185 nya produkter. Fodermedel kommer ifrån NORFOR för nötkreatur, får och hästar. Vissa fodermedel har fått ett förifyllt värde för klimatavtryck om vi har kunnat hitta det. Om produkten inte har ett förifyllt värde behöver du som tidigare leta upp det.
Spridare är uppdaterade i Gödselkalkylen
Kostnader och information om spridare är uppdaterade i Gödselkalkylen.
Rådgivningsbrevet i Klimatkollen
Nu får Rådgivningsbrevet i Klimatkollen rätt logotyper.
Känt fel egna produkter
Lägg in egna produkter i växtnäringsbalansen. Just nu är de inte valbara i Klimatkollen. Egna produkter energi är inte valbara alls för tillfället.
Fler tips
Mata in djurets åldrar i hela månader på djurkorten
På djurkorten ska du bara mata in djurets åldrar i hela månader.
Spara ofta
Spara ofta för att få med dig de ändringar du har gjort. Spara innan du byter flik inom en beräkningsdel.
Rensa egna produkter
Du behöver rensa listan med egna produkter emellanåt, särskilt om du ofta importerar kunder från någon annan. När du rensar egna produkter försvinner enbart de produkter som det inte finns någon koppling till i din databas. Det betyder att de egna produkter som är använda i någon av dina kunder är kvar medan alla andra rensas bort. Om du har många egna produkter har vi märkt att Vera kan bli långsamt att arbeta i.
Fyll i allt som måste fyllas i
Ganska ofta får supporten in ärenden som beror på att användaren inte har fyllt i allt som måste fyllas i. Kolla därför upp om du har missat något innan du kontaktar supporten. Det är inte på alla ställen du får upp en varning om att något saknas. Tomma rader eller kort skapar ofta problem så ta antingen bort eller fyll i dem.
För att du ska kunna se hämtad stöddata behöver kundnumret vara skrivet i en följd, utan mellanslag mellan bokstäver och siffror.
Fel som ska rättas
Energikartläggning rådgivningsbrev
I Energikartläggning kan du skapa ett rådgivningsbrev från en mall. Det förekommer att diagram inte importeras rätt utan de blir felaktigt beskurna. Under Resultat i Vera blir diagrammen korrekta. Om du råkar ut för ett felaktigt diagram i brevet byter du ut det mot det du kan spara ner i Vera på samma sätt som när du lägger till relevanta diagram som inte finns med i brevmallen. I brevet finns fortfarande den ursprungliga versionen av kartläggningstabellerna med. De kan du byta ut mot de nya tabellerna.
Läs mer i manualerna
Om du har någon fråga eller fundering, titta gärna om det finns information i någon av de två manualerna till Vera.
Var uppmärksam på vilka krav Vera ställer på din dator
För att Vera ska fungera behöver du ha minst Windows 10 som operativsystem. Se till att uppdatera till ett nyare operativsystem om det är äldre än så. Spara undan din databas med kunder INNAN du uppdaterar. Än så länge kan du inte köra Vera på en dator med ARM-processor.
Läs mer om Krav på din dator under Installation och säkerhetskopiering
Du behöver en särskild fullmakt om du ska hämta data åt någon annan
Om du ska hämta information från en eller flera inskickade SAM-ansökningar åt någon annan behöver du få en fullmakt. Fullmakter delas ut på Mina sidor för enskilda firmor och på papper på Blankett Fullmakt för e-tjänster om det gäller bolag. Det behövs en särskild fullmakt som heter ”Hämta data om jordbrukarstöd till Vera”.
Läs mer om och dela ut fullmakt på jordbruksverket.se.
Får du ingen fråga om du vill installera en ny version när du öppnar Vera?
Då behöver du installera om Vera. Spara först ned din databas enligt instruktionerna om säkerhetskopiera databas. Avinstallera sedan Vera via Kontrollpanelen (högerklicka på ikonen för Vera i Kontrollpanelen och tryck på avinstallera). Ladda sedan ned Vera igen.
Kontakta Verasupporten om du har problem
Om du har problem i Vera behöver du kontakta Verasupporten. Nu kan du göra det via ett kontakformulär direkt från Vera. Där kan du bifoga din databasfil och logfil direkt så att vi kan felsöka. Berätta i vilken beräkningsdel problemet uppstår, i vilken kund och vilket alternativ. Byt frånadress i meddelandet som skapas. Du kan också kontakta oss via via e-post.
Kontaktuppgifter till Verasupporten
- E-post: vera@jordbruksverket.se
Bemannad vardagar under kontorstid
Senast uppdaterad: 08 oktober 2025