Ny version av Vera med nummer 2.2.4.0 släppt
Nu är uppdateringen av produktlistan slutförd, strömängder för nötkreatur på djupströ ändrade och emissionsfaktorer för ammoniakförluster rättade. Dessutom har Vera fått ny logotyp.
Produkter och djurkort i Klimatkollen
Nu är uppdateringen av produktlistan slutförd med uppdaterade ekonomiska värden, rätt klimatavtryck där det finns och valbara emballage och kalkprodukter.
De två nya produkterna livdjur nötkreatur mjölkras och köttras har klimatavtryck och näringsinnehåll.
Dessutom visas totalt ts-intag och fettsyror med en decimal på djurkorten.
Strömängder för nötkreatur på djupströ uppdaterade
Strömängder för nötkreatur på djupströ är uppdaterade så att de gäller djupströbädd utan skrapad gång. Om djuren går i lösdrift med liggbås och skrapad gång behöver du fördela djuren på djupströ och flytgödsel precis som tidigare.
Emissionsfaktorer för ammoniakavgång vid spridning rättade
Nu visas emissionsfaktorer för ammoniakavgång vid spridning rätt.
Vera har fått ny logotyp
Nu har Vera fått Greppa Näringens nya logotyp i mörkare blå färg och med grå bakgrund.
Fler tips
Ändra produktionsdata på djurkorten
När du lägger in djur var noga med att ändra produktionsdata på djurkorten. Du behöver till exempel ändra medelvikt på nötkreatur för att klimatavtrycken ska beräknas rätt.
Du ska också mata in djurens åldrar i hela månader.
Ta med kunder till en ny dator
Om du ska byta dator behöver du spara ned en säkerhetskopia på databasen på den gamla datorn. Under Kunder finns en knapp säkerhetskopiera databas som du trycker på. Kopiera databasfilen och spara på din nya dator.
Spara ofta
Spara ofta för att få med dig de ändringar du har gjort. Spara innan du byter flik inom en beräkningsdel.
Rensa egna produkter
Du behöver rensa listan med egna produkter emellanåt, särskilt om du ofta importerar kunder från någon annan. När du rensar egna produkter försvinner enbart de produkter som det inte finns någon koppling till i din databas. Det betyder att de egna produkter som är använda i någon av dina kunder är kvar medan alla andra rensas bort. Om du har många egna produkter har vi märkt att Vera kan bli långsamt att arbeta i.
Fyll i allt som måste fyllas i
Ganska ofta får supporten in ärenden som beror på att användaren inte har fyllt i allt som måste fyllas i. Kolla därför upp om du har missat något innan du kontaktar supporten. Det är inte på alla ställen du får upp en varning om att något saknas. Tomma rader eller kort skapar ofta problem så ta antingen bort eller fyll i dem.
För att du ska kunna se hämtad stöddata behöver kundnumret vara skrivet i en följd, utan mellanslag mellan bokstäver och siffror.
Läs mer i manualerna
Om du har någon fråga eller fundering, titta gärna om det finns information i någon av de två manualerna till Vera.
Var uppmärksam på vilka krav Vera ställer på din dator
För att Vera ska fungera behöver du ha minst Windows 10 som operativsystem. Se till att uppdatera till ett nyare operativsystem om det är äldre än så. Spara undan din databas med kunder INNAN du uppdaterar. Än så länge kan du inte köra Vera på en dator med ARM-processor.
Läs mer om Krav på din dator under Installation och säkerhetskopiering
Du behöver en särskild fullmakt om du ska hämta data åt någon annan
Om du ska hämta information från en eller flera inskickade SAM-ansökningar åt någon annan behöver du få en fullmakt. Fullmakter delas ut på Mina sidor för enskilda firmor och på papper på Blankett Fullmakt för e-tjänster om det gäller bolag. Det behövs en särskild fullmakt som heter ”Hämta data om jordbrukarstöd till Vera”.
Läs mer om och dela ut fullmakt på jordbruksverket.se.
Får du ingen fråga om du vill installera en ny version när du öppnar Vera?
Då behöver du installera om Vera. Spara först ned din databas enligt instruktionerna om säkerhetskopiera databas. Avinstallera sedan Vera via Kontrollpanelen (högerklicka på ikonen för Vera i Kontrollpanelen och tryck på avinstallera). Ladda sedan ned Vera igen.
Kontakta Verasupporten om du har problem
Om du har problem i Vera behöver du kontakta Verasupporten. Nu kan du göra det via ett kontakformulär direkt från Vera. Där kan du bifoga din databasfil och logfil direkt så att vi kan felsöka. Berätta i vilken beräkningsdel problemet uppstår, i vilken kund och vilket alternativ. Byt frånadress i meddelandet som skapas. Du kan också kontakta oss via via e-post.
Kontaktuppgifter till Verasupporten
- E-post: vera@jordbruksverket.se
Bemannad vardagar under kontorstid
Senast uppdaterad: 03 december 2025