Greppa Näringen finansieras genom EU och landsbygdsprogrammet. All rådgivning vi utför i Greppa Näringen kräver därför noggrann dokumentation. Som rådgivare beskriver du tydligt vilka insatser du har utfört hos lantbrukaren och vilka resultat de förväntas ge.
För att lantbrukaren ska komma ihåg vad ni pratade om under rådgivningsbesöket, men också för att underlätta administrering och uppföljning av din rådgivning, ska du skriva ett rådgivningsbrev.
Brevets innehåll följer mallen för energikollen lantbruk (21C) som du skapar i Vera. När du är klar skickar du rådgivningsbrevet till lantbrukaren och till din länsstyrelse och det ska innehålla:
På sidan Skriva bra rådgivningsbrev har du vägledning i hur du skriver ditt rådgivningsbrev.
Om du är osäker på hur du ska formulera dig kan du ladda ner och titta ett exempelbrev.
Efter rådgivningen skickar du rådgivningsbrevet till lantbrukaren med de viktiga åtgärder du vill lyfta och förslag på fortsatt rådgivning. Du genomför sedan ett uppföljningssamtal där du muntligt också beskriver och går igenom rådgivningens resultat och åtgärder. Du kompletterar eventuellt med ny information efter uppföljningssamtalet.
Om det är aktuellt för lantbrukaren kontaktar du även nästa rådgivare för vidare rådgivning inom Greppa Näringen.
Efter uppföljningssamtalet med lantbrukaren avgör du om du behöver skicka ut ytterligare information. Du skickar faktura till lantbrukaren för delfinansiering av rådgivningen inom energikollen lantbruk.
I Greppa Näringen har vi krav på att registrera alla rådgivningar vi genomför i projektet. Vid rapporteringen tar du upp:
Du rapporterar in din rådgivning i vårt administrativa system, GNW-adm.
Senast uppdaterad: 21 december 2023